Stáž na University of Edinburgh

Cincera SkotskoDr Jan Činčera z Technické univerzity Liberec absoloval měsiční stáž na University of Edinburgh v rámci MOSURu. Hlavním cílem bylo seznámení s magisterským oborem Outdoor Environmental and Sustainability Education. V rámci pobytu proběhlo několik schůzek s pracovníky centra, tj. s dr. Simonem Beames a dr. Robbie Nicol.

Součástí byla také účast na dvou kurzech, které v té době probíhaly, tj. kurzu outdoorových dovedností a kurzu pojmově zakotveného učení (concept-based learning). Oba kurzy probíhaly v outdoorovém centru univerzity v Kingussie (NP Cairngorm). V rámci kurzu outdoorových dovedností se studenti učili zejména orientaci v krajině, práci s buzolou a mapou. Studenti se také seznámili se systémem certifikace outdoorových průvodců ve Velké Británii.

V kurzu pojmově zakotveného učení studenti diskutovali složky výukového programu. V závěru pak v týmech krátký program připravili a realizovali.

Druhou částí stáže bylo mapování center environmentální výchovy a interpretace ve Velké Británii. Zúčastnil jsem se víkendového programu střediska NEST určeného pro pedagogické pracovníky, ve kterém centrum prezentovalo některé aktivity výchovy o Zemi. Diskutovali jsme aktuální problémy financování EV ve Velké Británii.

Druhým navštíveným centrem bylo Bishop Wood Center, které je jedním z největších center EV ve Velké Británii. Zde jsem mohl vidět program EarthCaretakers. Diskutovali jsme dále situaci v oblasti výchovy o Zemi.

Třetím centrem bylo městské centrum The Water of Leith Conservation Project. Kromě situace centra mě zaujala zejména velmi dobře zpracovaná interpretativní výstava o řece Leith.

Posledním centrem pak bylo Field study center Kindrogan, kde jsem mohl vidět část pobytového programu badatelsky orientované výuky.

Součástí stáže byla také diskuse o evaluační praxi v České republice a ve Velké Británii (diskuse s organizací Evaluation Support Scotland, Edinburgh).

Celkově tuto stáž vysoce oceňuji. Seznámení s oborem environmentální výchovy bylo důležitou inspirací pro plánování vysokoškolské výuky EVVO u nás. Zkušenosti z center environmentální výchovy pak bylo důležité pro lepší pochopení metodiky tematické interpretace, badatelsky orientované výuky i výchovy o Zemi, tedy přístupů s velkým potenciálem využití v České republice.