Stáž na University of Helsinki

Dr Jan Činčera z Technické univerzity Liberec absoloval 14-denní stáž na University of Helsinki v rámci  MOSURu. Hlavním cílem stáže bylo seznámit se s týmem na University of Helsinki, zabývající se vysokoškolskou pedagogikou (Centre for Research and Development of Higher Education (YTY), Faculty of Behavioural Sciences, ředitelkou ústavu je prof. Sari Lindblom-Ylänne). V průběhu pobytu na univerzitě proběhlo několik konzultací s pracovním týmem.

První diskutované téma se týkalo hodnocení procesu učení v rámci vzdělávání vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj. V rámci zajišťované vysokoškolské výuky je používán sofistikovaný systém hodnocení, který rozkládá bodové hodnocení na kvalitu výstupu i procesu. V rámci procesu studenti hodnotí například kvalitu týmové práce. Důležitou součástí hodnocení je také hloubka průběžné studentské reflexe (přehodnocování původního konceptu, průběžně zaznamenávané studenty do jejich deníků). Lze říct, že pro Centrum hraje výzkum problematiky kognitivní disonance (střetu mezi původními a novými koncepty) ve výuce podstatnou roli a věnuje se jí i řada výzkumných prací týmu.

Dále byl diskutován problém skupinové dynamiky ve skupině vysokoškolských studentů. V rámci výuky jsou v Helsinkách upřednostňovány metody řízeného dělení studentů se snahou o vytvoření vyrovnaných skupin.

Druhou částí stáže byla návštěva University of Eastern Finland v Savonlinna, která hostovala mezinárodní konferenci zaměřenou na aktuální trendy v oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj (pořadatelem byla síť BBCC). V průběhu proběhla řada setkání a výměna zkušeností.

Třetí část stáže byla věnována mapování helsinských center environmentální výchovy a interpretace. Navštívil jsem městské centrum environmentální výchovy Environmental School Polku (Helsinki), „lesní školu“ na helsinském ostrově Harakka, zoologickou zahradu v Helsinkách a neorganizovaně také open air muzeum (skanzen) v Helsinkách. Mezi zajímavé zjištění patřil například systém financování EV (zpravidla z peněz vybraných za poplatky za odpady), systém lesních škol ve Finsku (zhruba čtyřicet center), nabídka zoopedagogických programů (věnovaných například ohrožení druhů, pytláctví), či pojetí programu environmentální výchovy v lesní škole na Harakka.

Přínosem stáže bylo zejména upevnění kontaktů v síti BBCC a hlubší porozumění problému kognitivní disonance při práci se studenty.